Handige tip voor Office 365 Exchange Accountbeheer

Office 365 is een zegen voor IT beheerders, met deze cloud-hosted dienst van Microsoft kunnen bedrijven voor lage kosten gebruik maken van de beste enterprise software die Microsoft biedt, of dit nu een multinational of eenmanszaak betreft.

Met Office 365 kunnen de meeste beheertaken gewoon via een web-browser worden uitgevoerd. Zo is het aanmaken van Exchange email accounts, groepen of aliassen een eenvoudig klusje. Maar wist je dat je voor sommige taken ook gebruik kunt maken van de command line in PowerShell?

Het inloggen in de PowerShell
– Start de Microsoft Online Service Module voor Windows Powershell
– Bereid de logingegevens voor: $LiveCred = Get-Credential
– Vul in de pop-up je Office 365 admin gebruikersnaam en wachtwoord in
– Creeer een nieuwe sessie om met de Office 365 Exchange server te verbinden:
$Session = New-PSSession -ConfigurationName Microsoft.Exchange -ConnectionUri https://ps.outlook.com/powershell/ -Credential $LiveCred -Authentication Basic -AllowRedirection
– De eventuele redirection waarschuwingen kun je negeren
– Maak de verbinding: Import-PSSession $Session

Je bent nu verbonden met de Exchange server en kunt nu de powershell commando’s uitvoeren. Je kunt bijvoorbeeld een gebruiker rechten geven om vanaf een ander adres email te versturen:

– Controleer de Send As bevoegdheden voor een bepaalde gebruiker: Get-RecipientPermission -Trustee "Naam van de Gebruiker"
– Geef Send-as bevoegdheid: Add-RecipientPermission mail@domein.nl -AccessRights SendAs -Trustee "Naam van de Gebruiker"
– Toets enter om te bevestigen
– Sluit de verbinding: Remove-PSSession $Session

Dit is uiteraard slechts een van de vele commando’s die je kunt uitvoeren via de Powershell. Heb je nog vragen? Ik hoor het graag!