Goede webteksten: omdat het om de inhoud gaat!

Vandaag wil ik het hebben over tekst voor je website. Als websitebouwer heb ik uiteraard bij ieder project met tekst te maken. Het valt me echter op dat web-teksten in het ontwikkelproces vaak op de allerlaatste plaats komen.

In de drukwerk-branche is het gebruikelijk dat grafisch ontwerpers de tekst voor bijvoorbeeld een brochure aangeleverd voordat zij met de vormgeving aan de slag gaan. Ze hebben dan direct een beeld van de hoeveelheid tekst, lengte van de zinnen en de algehele tekst-opbouw.
Bij het ontwerpen van een website is de tekst echter vaak het laatste waaraan gedacht wordt. Soms is er wel al een sitemap (overzicht van de verschillende pagina’s) aanwezig, maar het komt ook voor dat er helemaal geen tekst is voordat het ontwerp moet worden opgeleverd. Voor een goede website layout is het echter van cruciaal belang van tevoren te weten hoe de teksten zijn opgebouwd. Het ontwerp is er namelijk voor om de inhoud van de site beter naar voren te laten komen, en als de inhoud er (nog) niet is wordt het erg lastig om een effectief ontwerp te maken.

Tips voor het (laten) bouwen van een inhoudelijk goede website:

Bedenk van tevoren wat het doel van je website is

  • Wil je potentiële klanten informeren over je diensten? Zorg er dan voor dat je deze helder beschrijft en plaats referenties van tevreden klanten voor het creëren van vertrouwen.
  • Wil je leads verzamelen? Maak het de bezoeker dan heel duidelijk wat het voordeel is van het invullen van zijn/haar gegevens is, en wat je met de gegevens gaat doen. Vraag je website bezoekers vooral niet meer gegevens achter te laten dan strict noodzakelijk is.
  • Wil je producten verkopen? Geef een duidelijke omschrijving van je producten en zorg voor goede productfoto’s, eventueel aangevuld met video.

Maak een sitemap

Maak een schematisch overzicht van de pagina’s die je op de site nodig denkt te hebben. De homepage en contactpagina zijn de meest voor de hand liggende voorbeelden. Maar denk ook aan de presentatie van je diensten en/of producten, het voorstellen van je werknemers of het delen van klantervaringen. De sitemap helpt je gestructureerd te denken over de inhoud van je website.

Schrijf voordat je het ontwerp laat maken de teksten voor de pagina’s

Vind je het moeilijk om een goede teksten te schrijven? Vraag dan een tekstschrijver je daarbij te helpen! Probeer je tekst helder te houden en gebruik lijstjes en (sub-)koppen om de tekst overzichtelijk te houden. Het mooie van een website is dat je de teksten later natuurlijk altijd nog kunt aanpassen, maar zorg ervoor dat je in ieder geval voldoende materiaal hebt om een eerste versie van de website te kunnen vullen.

Maak duidelijke afspraken met je website ontwikkelaar

Je hebt zelf vast wel een beeld van hoe je website eruit moet zien. Probeer zo duidelijk mogelijk te zijn over de gewenste uitstraling van de site. Wees niet bang om voorbeelden van andere sites die je mooi vindt aan de ontwerper te geven. Een goede ontwerper zal nooit een directe kopie van een andere site maken, maar kan de inspiratie goed gebruiken.

Dankzij de sitemap is het een stuk eenvoudiger een goede offerte op te stellen en overzichtelijk te maken of er pagina’s met speciale functionaliteit nodig zijn zoals een winkelwagentje of contactformulier.

De webdesigner zal nu aan de slag gaan met het ontwerp. In de offertefase heb je als het goed is al besproken met je websitebouwer hoe de ontwerpfase zal verlopen. Krijg je meerdere ontwerpen waar je uit kunt kiezen, wordt er gebruik gemaakt van een kant en klaar thema, of wordt er één ontwerpvoorstel gemaakt? Tegenwoordig worden sites overigens vaak direct in HTML gemaakt zodat je ze meteen kunt testen op je computer of smartphone.

Houd een scherpe focus bij het beoordelen van het ontwerp

  • Past de algehele uitstraling van het ontwerp bij mijn bedrijf? Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan een stoere, zakelijke of frivole uitstraling. Als het goed is, zal dit bij de briefing voordat het ontwerp werd gemaakt aan de orde zijn gekomen maar mocht dat niet goed zijn uitgewerkt dan moet dat natuurlijk worden aangepakt.
  • Worden mijn diensten en/of producten helder gepresenteerd? Is het voor mijn klanten eenvoudig om snel een goede indruk van mijn aanbod te krijgen? Is het duidelijk hoe ze met mijn bedrijf in contact kunnen treden? Zijn mijn producten niet weggestopt in de laatste afbeelding van een slider?

Probeer je bij het beoordelen van het website-ontwerp te richten op de hoofdlijnen. Een veel voorkomende valkuil is dat klanten zich verliezen in details als de positie van social-media icoontjes of lettergrootte en zo het overzicht verliezen. Bedenk dat jíj de expert bent in het vertellen over jouw bedrijf en diensten, en dat de ontwerper het beste weet hoe deze goed vorm te geven.

Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *